P2 self perpetuating
Als we vertrekken van een systeem als OBR-AEG-DIM_RS dan moet dat in de eerste plaats geen cirkel, maar een spiraal zijn, die alsmaar naar boven toe gaat. Bij een re-iteratie van een bepaald stadium, moet dat stadium "beter" zijn dan de vorige keer erdoor gegaan werd.
Wel, deze post houdt in dat het de bedoeling is dat dit proces na verloop van tijd overbodig wordt, omdat de Maintenance afneemt en het systeem zichzelf update.
Hoewel daar veel over te zeggen valt, is en blijft dit in de eerste plaats iets om in het achterhoofd te houden bij het doorlopen van OBR-AEG-... Het doel is jezelf overbodig maken, zodat het bij wijze van spreken neerkomt op oogsten - als maintenance. En verder niks.
dat betekent onder andere dat je het systeem ofwel op het pad moet zetten van de successie, dan wel moet inbouwen dat het systeem zichzelf daartegen wapent. Voorbeeld: stel je wil in de eerste plaats struiken zetten (bessen, enz.) en misschien een kleine fruitboom. In onze regio zullen bomen als beuken proberen dit systeem over te nemen, tenzij je zorgt dat alles zo dicht begroeid is met planten, dat er echt geen doorkomen aan is. Een ander voorbeeld is een grasland, dat gemaaid moet worden, anders zal het naar bosland evolueren. Een rotatie van bijvoorbeeld een konijn kan daar wonderen doen. (Da's niet meer helemaal niks doen, maar de bedoeling zou dan zijn dat je een mobiel kot maakt voor het konijn, en je site aan grasland zo indeelt dat het konijn elke periode een ander stuk kan maintenancen.). Het konijn bemest het grasland, het kot beschermt het tegen predatoren en regen, enz.
Zelfzaaiende planten, doorlevende planten, enz. leveren hun bijdrage aan dat doorlopen, in vergelijking met bijvoorbeeld éénjarigen die eigenlijk elk jaar herzaaid moeten worden. Uitgedund, enz.
Comments
Post a Comment